De här veckorna jag måste vara vanlig och gå i skolan som alla andra. (inte tycka om) har jag ungefär tre gånger så mycket att göra som annars. Och ni som känner mig vet att det inte är så lite i vanliga fall heller.. Stressen smyger sig på trots mina försöka att stänga den ute. Går inge vidare, jag har så otroligt höga krav på mig själv och vill att allting ska bli perfekt.
Dessutom känns det ibland som att omvärlden har väldigt höga krav på mig också. Vilket är lite jobbigt..
Så huvudvärken har smygit sig på och allting har kännts tråkigt och jobbigt. Därför blir bloggen också väldigt lidande de här veckorna, inte riktigt det första jag tänker på att göra. Men håll ut! Det kommer en ny vecka nästa vecka =)

Här kommer delar ut mitt svensktal jag ska hålla i eftermiddag. Engagemang och påverkan är ämnet.

Avundsjuka - Jantelagen

Något som kan göra mig riktigt irriterad är ordet lagom, vad betyder egentligen lagom?
Det här ordet finns bara i svenskan och kan skapa en otrolig förvirring. Vem bestämmer vad som är lagom? Kan någonting vara lagom fint, eller lagom jobbigt. Enligt min uppfattning så är sakerna antingen fina, fula. Lätta eller jobbiga.
Jantelagen, en oskriven lag som finns i Sverige som går ut på att man inte ska tro att man är någonting, inte sticka ut, inte tro att man är bättre än någon på något. Ja helt enkelt vara lagom.

Det här skapar otroligt mycket avundsjuka. Avundsjukan påverkar många, både positivt och negativt. Hur många av oss har inte någon gång varit avundsjuka? Suktat över tröjan kompisen nyss har köpt eller den nya bilen grannen hade råd med.

Avundsjuka kan avspeglas på många olika sett. Positivt genom att man kan glädjas tillsammans stötta den andra trots den gnagande känslan av att man helst skulle vara i den andras skor. För den känner vi allihopa. Det här skulle jag vilja kalla någonting annat än avundsjuka eftersom avundsjuka oftast förknippas med någonting negativt. Däremot kan avundsjukan engagera människor på helt fel sätt. Man kan genom avundsjukan, om någon tillexempel uppnår ett resultat man inte själv kan eller har ekonomiska möjligheter man inte själv har, trycka ner folk, ordentligt. Försökta göra dom mindre värda för att själv verka bättre. Här kommer jantelagen in igen och påverkar oss, man ska inte vara bättre än någon annan.

Människorna som vi har omkring oss påverkar oss mycket mer än vi tror och vill erkänna. Hur lätt är det att umgås med människor som vill trycka ner än. Då är det garanterat svårt att prestera, svårt att vara sig själv, svårt att vara unik.

Den ända man kan förändra är sig själv. Och eftersom vi enligt mig påverkas väldigt mycket av människorna runt omkring får vi välja i den mån vi kan vilka man umgås med. Sen är det klart att man inte alltid kan välja vilka som finns runt omkring en. Man kan inte välja sina föräldrar tillexempel, men det finns ingenting som säger att du måste bli som dom. Man har en otrolig kraft att påverka sitt liv i precis den riktning man vill. Vi har alla möjligheter i världen att göra de vi brinner för och mår bra av. Varför nöja sig med ett jobb vi inte trivs med ett liv där vi inte är glada. När vi har så ofantligt mycket att välja på . Det är bara att fundera ut vad just du vill göra så att du kan vara lycklig.

Glöm ordet lagom och strunta i jantelagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0