Ja efter drygt en veckas uppehåll börjar det bli dags att uppdatera igen!
Hatar när det gått alldeles för lång tid, finns alldeles för mycket att skriva då.

Måndag kväll: Åkte alltså ner till Sundsvall och satte mig (la mig) på nattåget ner till Hässleholm. Eller ja.... jag var ju tvungen att kliva upp runt sex i Sthlm och byta tåg. Gick hur bra som helst att resa, ingen åksjuka så långt ögat kunde nå! YES!!

Tisdag: Framme i Hässleholm kvart över tio. Virrade mig omkring på stationen och försökte lista ut hur den som skulle hämta mig kunde se ut. Efter att ha väntat några minuter knackade Emma mig på axeln och frågade om jag skulle till Tullstorp. ( Jag har alltså varit nere hos Jan Brink på Tullstorp denna vecka om någon har missat det ;))
Åkte en hissnande bilfärd, ja inget ont om Emmas körning men lugnt och säkert var det inte iaf ;)
När vi väl var framme visade Emelie mig var jag skulle bo ,
                            
i den h. bodde jag                 Insidan =)                           Andra sidan =)

Sedan kastades jag in i jobbet på en gång. Fick börja med att skritta fram en jätte söt hingst åt Jan, promenerade alltså runt i ridhuset och tittade på när han, Sara Henrietta, Nina och Yvonne (stallchefer) satt och red och försökte för mitt liv att vara så lite i vägen som möjligt. Bytte sedan häst med Jan och skrittade av hästen han ridit en jätte jätte stor fux Tarrantino som skulle säljas. Klockan 13 var det dags för lunch och jag som inte hade hunnit köpa någon mat fick några mackor av Emma och Melanie och hann dessutom med att åka in till stan och handla mat för resten av dagarna.
15.00 var det möte, fick då träffa alla som jobbar där, att mötet sen var mer eller mindre kaotiskt behöver vi inte gå in på. Jan är iallafall hur trevligt som helst och jätte jätte lätt att prata med och han försöker verkligen göra allt för att de ska fungera.
Sedan skulle alla hästarna rycktas och jag fick hjälpa Emelie nere i Hingst stallet

Stallet med santiagos rumpa
Kvart över fem började vi fodra och hela stallet skulle sopas. Runt 18.00 eller så fort vi var klar (man var inte klar innan 18) slutade vi. Och vi åkte hem till Emelie, som bor inne i stan och åt china mat. (Emma, Melanie, jag, Emelie och Ali)
Sedan somnade jag ganska ovaggad i min lilla stuga.

Onsdag och torsdag:
Nu fick jag vara med ända från morgonen och dagarna såg ganska likadana ut.
Började klockan 06.00 Men eftersom man bara behövde gå några meter för att vara framme i stallet behövde man inte kliva upp före typ fem i sex. Fodrade hästarna nån skulle ut i paddock, sedan spånade eller halmade vi boxarna ( var Yvonne och Martin som mockade överallt) Sedan skulle stallet sopas innan det 07.00-08.00 var frukost för oss.
8.00 låg ett schema på bänken i stallet från Jan där det stod vilka hästar som skulle gå och vilken som skulle rida vilken häst. Mellan 8-13 var det alltså ridning som gällde och vi servade hästar på löpande band. 12 lunch fodrades hästarna och vi sopade igen ;) innan vi fick gå och äta skulle allt dessutom putsas och hängas undan, inge grejor i stallet efter lunch.
 
                Sadelkammaren

Lunch mellan 13-15 då man både hann äta och sova en stund ;)
15.00 -17.15 skulle alla hästarna rycktas ordentligt. Man hade ungefär 4-5 hästar var som skulle rycktas under den tiden.
17.15 fodrades hästarna igen och det sopades och gjordes snyggt.
18.00 var det kväll. och då var man så trött så man lagade mat och åt samt duschade sedan däckade man framför tvn och somnade ;p Jag var dessutom extra trött eftersom det var så himla mycket intryck att ta in och nya regler både skrivna och oskrivna.
Men jag tror dom var ganska nöjda med mig =)
Och jag sov gott på tåget på Torsdag natt då jag åkte hem igen.

Otroligt intressant och lärorik vecka där jag fått se hur det fungerar på proffsnivå.

Nu får vi se var fortsättningen blir. Trivdes ganska bra där men det finns saker som måste kollas upp och jag skulle vilja få något annat stället att jämföra med också =)


Utsikten från min lilla stuga över ridhus och stall =)

Kommentarer
Postat av: terese

Hej hej! Så du har varit i mina hemtrakter=)

Vad roligt att du fick möjligheten att vara på Tullstorp. Visst är där himla fint men kan tänka mig att det krävs mycket av alla som jobbar där för att det ska hållas så snyggt och prydligt överallt.

2008-11-02 @ 19:32:20
Postat av: Frida

men gud va roligt o få vara hos Jan Brink!=)



hahh jo hon blev ju de,höll nästan på o få vansinnes där i stallet ;)

2008-11-02 @ 23:36:25
URL: http://annafridaengstrom.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej! Härlig blogg :) läste att du har varit hos Jan brink, jag ska ha praktik och funderar på att vara där, var det roligt och lärorikt? :) svara gärna vad du tyckte om att vara där! :)

2009-01-24 @ 18:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0